söndag 13 juni 2010

Kedjeanalys av problem beteende

(en till sen får jag fanemej skärpa mej.)

Namn: Whistler
Ifyllt datum: söndag den 13 juni 2010
Datum för problembeteende: lördag natt 12 juni 2010


Exakt vilket är det viktiga PROBLEMBETEENDE jag analyserar?
Har skurit mig i armen, så det blödde lite.

Vilken UTLÖSANDE HÄNDELSE i din omgivning startade kedjan som ledde fram till mitt problembeteende? Startdatum: 12 juni
Låg och sov, vet inte varför jag vaknade.
Men hade ett starkt behov av att självskada direkt.

Vilka faktorer hos mig själv och i min omgivning gjorde mig SÅRBAR?
Startdatum:
?
Pillervändorna tidigare i veckan/orna.
Och allmän trasighet.

Exakt vilka blev KONSEKVENSERNA för omgivningen?
Omedelbara: Inga
På sikt: Inga, oro?

Och för mig själv?
Omedelbara: Fyra småsår på armen.
På sikt: Kanske ärr.

Sätt att minska min SÅRBARHET i framtiden:
Sköta om mig själv. Jobba på sårbarhetsfaktorerna.

Sätt att förebygga UTLÖSANDE HÄNDELSER från att hända igen:
Jobba på att bli mindre självdestruktiv. Och mer medvetet närvarande.

Vilken SKADA orsakade mitt PROBLEMBETEENDE?
Några ärr.

Planer för att REPARERA, KORRIGERA och ÖVERKORRIGERA skadan:
Gå igenom hur jag hamnade här och varför.
Varför var det så viktigt att självskada, varför var önskan så stark direkt när jag vaknade, det brukar den aldrig vara.

Mina djupaste tankar och känslor om detta som hänt (det som jag vill dela med mig av):
Jag skrämmer mig själv. Varför är jag så destruktiv just nu? Jag mår ju bättre. Jag förstår inte riktigt hur det hela fungerar. Håller jag på att tappa taget?

Inga kommentarer: