onsdag 9 juni 2010

Kedjeanalys av problem beteende

Namn: Whistler
Ifyllt datum: Onsdagen den 9 juni 2010
Datum för problembeteende: Lördagen den 5 juni 2010


Exakt vilket är det viktiga PROBLEMBETEENDE jag analyserar?
Medveten överdosering av ångestmedicin.
Planen var inte att dö så jag kallar det inte självmordsförsök.
Petade i mig ett 50-tal, 5mg Nosinan.
Med reslutat att världen gungade och jag sov rätt länge.
Men var tillbaka till ”normalt” söndag eftermiddag, antingen räknar jag som en kratta (rätt troligt) eller så är dom inte särskilt ”farliga”. Kan vara en kombo iof.

Vilken UTLÖSANDE HÄNDELSE i din omgivning startade kedjan som ledde fram till mitt problembeteende? Startdatum: 5 juni
Jag klarade inte av att åka in till stan för att hejja på en god vän som sprang maraton. Jag skulle bidra med wienerbröd eller liknande. Komma med glada tillrop och positiv energi. Jag kände mig så fantastiskt misslyckad, som ett miffo som inte klarar det vanliga människor gör.

Vilka faktorer hos mig själv och i min omgivning gjorde mig SÅRBAR?
Startdatum: 4 juni
Jag lyckades inte ta mig iväg till ac på fredagsmorgonen. Vilket gjorde att jag kände självförakt och misslyckande. Och jag hade gjort av med för mycket pengar, som vanligt.

Exakt vilka blev KONSEKVENSERNA för omgivningen?
Omedelbara: Inga
På sikt: Inga? A vart orolig men hon fick inte veta förens efter ett par dagar. När hon undrade varför jag inte hört av mig som jag skulle. Jag hade sagt att jag skulle följa med ut på lördagskvällen, vilket jag sagt för många gånger utan att klara av att verkligen göra det.

Och för mig själv?
Omedelbara: Kroppen tog väll stryk skulle jag gissa.
På sikt: Inga? Kanske mer misslyckandekänslor för att jag inte lyckades hantera känslorna på ett bättre sätt.

Sätt att minska min SÅRBARHET i framtiden:
Våga erkänna att jag mår dåligt. Våga se och försök skriva om det eller prata med en vän. Eller i nödfall ring hjälplinje eller liknande.

Sätt att förebygga UTLÖSANDE HÄNDELSER från att hända igen:
Erkänn att det är förjävligt. Gärna tidigare innan känslorna är för stora och ohanterliga.

Vilken SKADA orsakade mitt PROBLEMBETEENDE?
Inga fysiska skador, vad jag vet.
Mer misslyckandekänslor.

Planer för att REPARERA, KORRIGERA och ÖVERKORRIGERA skadan:
Mer medveten närvaro.
Acceptera att gjort är gjort och gå vidare.

Mina djupaste tankar och känslor om detta som hänt (det som jag vill dela med mig av):
Jag är ledsen över att jag lät det gå så långt.
Att jag inte vågade erkänna att jag mådde så dåligt, innan det var för sent.
Men jag är också ledsen över att jag inte tog alla tabletter och med lite tur dött.
Som alltid dubbelt.

3 kommentarer:

Peter sa...

Du gumman. Börjar bli orolig för dig på "riktigt" nu. (läs allvarligt)
Att först överdosera, och sedan nästan klandra sig själv för att man inte dog, det tycker jag talar för att man behöver hjälp! Jag tycker att mycket talar för att du kommer att försöka göra det igen. Så snälla. Berätta för någon, se till att du får hjälp!
Och med mig kan du prata om du vill, även om du inte alltid vill. Jag bits inte.
Men om du skulle "lyckas" så skulle jag bli ledsen!

KRAM och sköt om dig.

Josefine sa...

jag kan bara hålla med föregående talare. Jag blir väldigt orolig för dig nu gumman. Du vet att du kan ringa mig när du vill. Och du är INTE till besvär. Behöver du prata, kramas eller bara vara så hör av dig!
Jag ska bli bättre på att höra av mig jag också.
Älskar dig gumman!!!
KRAM

Whistler sa...

Stort tack till er båda.