torsdag 16 september 2010

Svänger

Igår var en riktig skitdag. Mamma var trött och lite kinkig, brodern nästan inte kommuniserbar och jag trött och sliten och väldigt ledsen.

Idag är det mycket bättre som tur är.

Har talat med läkaren i gävle om provtagningen för ett par veckor sen och fick bekräftat att det utan tvivel är lungcancer med metastaser i levern.

En god nyhet är i alla fall att mamma ska få börja med cellgifter. Första gången i gävle och sen på bollnäs sjukhus. Så det finns hopp om att få mer tid i alla fall.

Det är fachinerande hur många det är att prata med och hålla kontakten med när det gäller mamma. Distriktsköterska, dietist, husläkaren, läkaren på lungkliniken, diabetessköterskan, arbetsterapeuten, biståndsbedömaren. För att få dom hjälpmedel och piller och den näringsdryck hon ska ha. Och sen eventuell hemtjänst.
Och ingen verkar ha någon större kontroll på vad som är gjort eller borde göras.

Jag kämpar för att hålla mig ajour med allt, men det är fan alltid något jag missar. Tur att brodern säger till och frågar. Han har fler kloka tankar och ideer än jag.

Inga kommentarer: