onsdag 7 mars 2012

Kedjeanalys av problem beteende


Namn: Whistler
Ifyllt datum: 7 mars
Datum för problembeteende: Vid upprepade tillfällen senaste månaden.


Exakt vilket är det viktiga PROBLEMBETEENDE jag analyserar?
Jag beställer två pizzor via nätet som jag sedan hetsäter och försöker kräkas upp. Dock oftast utan resultat. Har gjort detta 7-8 gånger den senaste månaden.

Vilken UTLÖSANDE HÄNDELSE i din omgivning startade kedjan som ledde fram till mitt problembeteende? Startdatum: Har ingen specifikt datum
Det händer när känslorna blir för starka. Använder maten som bedövningsmedel.
Det gör ont att vara jag, ibland för ont.

Vilka faktorer hos mig själv och i min omgivning gjorde mig SÅRBAR?
Startdatum: ?
- Många och stora känslor, depression, ledsen, hopplöshet och trasighet. Men även positiva känslor bara alldeles för starka.
- Har inte klarat av det jag planerat, vilket spär på misslyckandekänslorna.
- Ojämna mattider och dålig mat, ingen motion.

Exakt vilka blev KONSEKVENSERNA för omgivningen?
Omedelbara: Inga vad jag vet
På sikt: Blir tvungna att ta hand om ett knäckt jag?

Och för mig själv?
Omedelbara: Äckelkänslor, magknip, ont i tänderna, ledsen.
På sikt: Tänderna och magen tar stryk.

Sätt att minska min SÅRBARHET i framtiden:
- Ät på regelbundna tider med riktig mat.
- Drick vatten.
- Släpp ut känslorna istället för trycka ner dom, (i lagom doser)

Sätt att förebygga UTLÖSANDE HÄNDELSER från att hända igen:
se tidigare svar

Vilken SKADA orsakade mitt PROBLEMBETEENDE?
- stort hål i ekonomin
- har gått upp i vikt
- tänderna slits

Planer för att REPARERA, KORRIGERA och ÖVERKORRIGERA skadan:
- köpa riktig mat
- göra avslappningsövning
- äta regelbundna
- regelbunden motion

Mina djupaste tankar och känslor om detta som hänt (det som jag vill dela med mig av):
Jag känner mig så trasig och äcklig.

Inga kommentarer: